Snad každý rodiÄ chce, aby jeho dÃtÄ› mÄ›lo co nejvyÅ¡Å¡Ã vzdÄ›lánÃ. A je to celkem pochopitelné, neboÅ¥ jim to dá Å¡anci na lepÅ¡Ã zamÄ›stnánÃ. Problém je v tom, že to také berou jako potvrzenà toho, že jejich dÃtÄ› je chytré. JednoduÅ¡e Å™eÄeno, ÄÃm vyÅ¡Å¡Ã Å¡kolu má, tÃm je, podle vÄ›tÅ¡iny lidà chytÅ™ejÅ¡Ã.
Â
A zdálo by se, že tomu tak může skuteÄnÄ› být, a také by tomu tak být mÄ›lo. OvÅ¡em skuteÄnost bývá mnohdy ponÄ›kud jiná. NesmÃme totiž zapomÃnat, že naÅ¡e Å¡kolstvà je vÃce než na logickém myÅ¡lenà postaveno na memorovánÃ. Logika se využije pouze v nÄ›kolika málo oborech, jako je napÅ™Ãklad matematika.
Â
Â
To vÅ¡ak znamená, že úspěšnà jsou spÃÅ¡e ti studenti, kteřà majà dobrou paměť, spÃÅ¡e než ti, kteřà jsou skuteÄnÄ› chytÅ™Ã. I to je koneckonců důvod, proÄ se Å™Ãká, že titul dnes může zÃskat prakticky každý. Spolu s dalÅ¡Ãm rozvojem podvádÄ›nÃ, založeným na využità modernÃch technologiÃ, již nenà potÅ™eba, aby si ÄlovÄ›k danou vÄ›c pamatoval.
Â
Lze tedy tuto situaci nÄ›jak zmÄ›nit? A chceme to vůbec? Zdá se totiž, že naprostá vÄ›tÅ¡ina lidà je se souÄasnou situacà spokojena. Umožňuje totiž vystudovat napÅ™Ãklad vysokou Å¡kolu mnohem vÃce lidem, což pÅ™inášà penÃze jak Å¡kolám samotným, tak i do státnà kasy, pÅ™iÄemž obojà je samozÅ™ejmÄ› vÃtáno.
Â
Â
Bohužel to má také své negativnà důsledky. V prvnà řadÄ› je jÃm to, že vysokoÅ¡kolské tituly pomalu ztrácà na hodnotÄ›. Dnes již je bakalář to, co byl dÅ™Ãve maturant, a maturita v podstatÄ› nahradila uÄňovský obor v tom, že je to minimálnà požadavek tÅ™eba i na uklÃzeÄku Äi pokladnÃ.
Â
Následkem toho docházà v podstatÄ› k „hloupnutÓ spoleÄnosti, což je projevuje napÅ™Ãklad ve volbách, kdy je ÄÃm dál snazÅ¡Ã pÅ™esvÄ›dÄit voliÄe prázdnými hesly a kdy zÃskávajà navrch i extrémistické strany. Co to pak nakonec znamená, můžeme snadno vidÄ›t sami. A v souÄasné dobÄ› se zdá, že nenà nic, co by tento proces mohlo zvrátit.